Khamis, 12 Ogos 2010

SAMA-SAMA RASA....



Prestasi Sekolah Meningkat,
Guru Turut Dapat Imbuhan Insentif Wang
.
Jika selama ini hanya pentadbir sekolah, iaitu pengetua dan guru besar diberi insentif, termasuk kenaikan pangkat kerana meningkatkan prestasi sekolah, mulai tahun depan guru turut diberi penghargaan yang sama. Pemberian insentif yang dilaksanakan melalui Pelan Menambahbaik Sekolah-Sekolah itu akan turut meliputi guru kerana mereka turut menyumbang kepada prestasi dan pencapaian sekolah masing-masing, sama ada di bandar atau luar bandar.

Dalam satu sekolah, pemimpin itu adalah pengetua atau guru besar, tetapi bila sekolah itu meningkat, insentif bukan diberi oleh pengetua sahaja, tetapi guru pun dapat kerana peranan itu bukan dimainkan oleh seorang pemimpin dalam sekolah sahaja, tetapi semua guru bekerjasama dan jika pengetua dapat kredit, guru juga dapat insentif dalam bentuk kewangan dan bukan kewangan, termasuk kenaikan pangkat.

Insentif wang ini bertujuan memberi pengiktirafan kepada pengetua dan guru besar yang menunjukkan kepemimpinan cemerlang seperti mampu meningkatkan prestasi, walaupun dengan peruntukan kecil diperoleh. Akhir kata, guru perlu memberi kerjasama membantu kementerian mencapai matlamat holistik yang digariskan dalam Bidang Keherhasilan Utama Negara (NKRA) dalam bidang pendidikan serta melahirkan insan kamil dan modal insan berkualiti. Sekian.

Sumber: KOMPAS KKGLMSM (Kesatuan Guru-Guru Lepasan Maktab Semenanjung Malaysia)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan